راهنمای کاربران
راهنمای کاربری
راهنمای کاربری شهروندان
لطفا به منظور حفظ امنیت و استفاده از تمام قابلیت های سامانه از آخرین نسخه مرورگرهای کروم و فایرفاکس استفاده نمایید. و از به کارگیری مرورگر IE (اینترنت اکسپلورر) خودداری نمایید.
دریافت فایل راهنمای شهروندان دریافت فایل ویدیویی راهنمای شهروندانصفحه اصلی
لطفا به منظور حفظ امنیت و استفاده از تمام قابلیت های سامانه از آخرین نسخه مرورگرهای کروم و فایرفاکس استفاده نمایید. و از به کارگیری مرورگر IE (اینترنت اکسپلورر) خودداری نمایید. صفحه اصلی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شامل بخش های سرآیند ، منوها، اسلایدر، توضیح تصویری نحوه کارکرد سامانه، متن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گزیده منشور حقوق شهروندی و پانویس سایت است. شکل زیر نمای کلی صفحه اصلی را نمایش می دهد.
صفحه اصلی، فهرست سازمانها، اسناد منتشر شده، گزارش، راهنمای کاربران، نقشه سایت و ارتباط با ما از جمله صفحاتی هستند که شهروندان بدون ورود به درگاه امکان دسترسی به آنها را خواهند داشت.
سازمانهای متصل شده به سامانه
این بخش حاوی اطلاعات سازمان ها و فهرست دستگاه های حکومتی است که شهروندان امکان انتخاب هر کدام از آنها به عنوان سازمان پاسخگو را خواهند داشت. دستگاههایی که روی سامانه فعال شده و قابلیت پاسخگویی دارند به رنگ آبی و دستگاههایی که هنوز فعال نشده اند به رنگ خاکستری قابل نمایش است.
در مقابل هر سازمان تعداد زیرمجموعهها و تعداد زیرمجموعههای فعال آن سازمان نمایش داده میشود.
همچنین امکان جستجوی سازمانها در بخش بالای فرم وجود دارد که خود سازمان و ساختار سلسله مراتبی آن را نمایش میدهد
با انتخاب پیوند مقابل هر سازمان صفحه جزئیات مربوط به همان سازمان نمایش داده میشود که شامل نام سازمان و نهاد بالادستی، نام مدیر سامانه، شماره تلفن و آدرس و ... وبسایت سازمان است.
شهروندان (در صورت ورود به سامانه) با انتخاب گزینه «ثبت»، امکان مشاهده فرم ثبت درخواست از سازمان مربوطه را خواهند داشت.
صفحه اسناد منتشر شده
اسناد منتشر شده توسط سازمانها در این بخش قابل جستجو و مشاهده است. بخش جستجو امکان جستجو بر اساس نام فایل، کد سند و سازمان منتشر کننده را دارد.
گزارش
این بخش حاوی گزارش آمار درخواست سازمانها است که تعداد درخواست و پاسخ هر سازمان را بصورت جدولی نمایش میدهد.
نقشه سایت
این بخش با توجه به نقش کاربر، صفحات قابل دسترسی و زیر مجموعه آنها را نمایش میدهد.
ارتباط با ما
این بخش شامل فرم تماس با ما است که امکان ارتباط با دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را برای شهروندان فراهم مینماید.
ثبت نام شهروندان
کاربران با استفاده از این بخش امکان ثبت نام در درگاه را خواهند داشت. برای این مورد، شهروندان با انتخاب گزینه «ثبت نام» از صفحه اصلی وارد بخش سه مرحله ای ثبت نام خواهند شد. بخش اول «اطلاعات شخصی» شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، سریال شناسنامه و تاریخ تولد است. بخش دوم «اطلاعات تماس» شامل شماره همراه، آدرس و آدرس رایانامه است. بخش سوم اطلاعات مربوط به حساب کاربری شهروندان اعم از نام کاربری (همان کد ملی شهروندان)، رمز عبور و تکرار آن است. پس از موفقیت آمیز بودن ثبت اطلاعات، یک کد فعالسازی به شماره همراه شهروند ارسال می شود که در بخش بعد باید با استفاده از آن حساب کاربری خویش را فعال نماید. شکل های زیر مراحل ثبت نام تا فعالسازی حساب کاربری شهروندان را نمایش می دهد.
• نام و نام خانوادگی شهروندان باید کامل و با حروف فارسی باشد، چرا که این نام با کد ملی مطابقت داده خواهد شد.
• کد ملی به عنوان نام کاربری شما در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خواهد بود و باید دقیق وارد شود.
• تاریخ تولد شمسی به صورت انتخابی از پنل مربوطه خواهد بود.
• آدرس ایمیل باید از دامنه های ثبت شده داخل کشور باشد. همچنین باید دقیق باشد، چرا که در صورت فراموشی کلمه عبور، پیوند بازنشانی به همان آدرس ارسال خواهد شد.
• شماره همراه با فرمت *******-09 خواهد بود، این شماره حتما باید با کد ملی مالک آن مطابقت کند و حتما باید پیامک های تبلیغاتی آن فعال باشد.در غیر این صورت با خطای ثبت نام مواجه خواهید شد.
• استان و شهر انتخابی نیز باید دقیق باشد (در صورت مغایرات مناطق کشوری یا عدم وجود شهر مورد نظر نزدیک ترین شهر را انتخاب نمایید).
• اطلاعات کاربری سامانه هنگام ورود به سامانه مورد نیاز خواهد بود.نام کاربری همان کد ملی شماست.
• جهت افزایش امنیت حساب کاربری، رمز عبور را ساده انتخاب ننمایید. حتما از کاراکترهای بزرگ و کوچک و عدد استفاده نماید.
• در صورت ناخوانا بودن کد امنیتی captcha گزینه «تغییر» را انتخاب نمایید تا تصویر تغییر نماید.
• پس از انتخاب گزینه «تایید» کد فعالسازی به شماره همراه شما ارسال خواهد شد و شما 15 دقیقه فرصت دارید حساب کاربری خود را فعال نمایید.
• در صورتی که به هر دلیل (قطعی ارتباط اینترنت، عدم دریافت کد فعالسازی، بستن صفحه فعالسازی حساب کاربری در مرورگر و ...) امکان فعالسازی حساب کاربری را نداشتید، دوباره از قسمت «ثبت نام» اقدام نموده و کد ملی خویش را وارد نمایید.
• در صورتی که 15 دقیقه شما به اتمام نرسیده باشد پیامکی به شما ارسال نمیشود و مستقیم به صفحه فعالسازی منتقل میشوید.
• در صورتی که 15 دقیقه فعالسازی شما به اتمام رسیده باشد، دوباره کد فعالسازی برای شما ارسال خواهد شد و به صفحه فعالسازی حساب کاربری هدایت خواهید شد.
فعالسازی حساب کاربری
در صفحه فعالسازی حساب کاربری، شماره ملی (شناسه کاربری) به کاربر نمایش داده خواهد شد. با ورود کد فعالسازی و رمز عبور انتخابی در مرحله قبل امکان فعالسازی را خواهد داشت. پس از موفقیت آمیز بودن فعالسازی، شهروندان امکان ورود به سامانه و استفاده از امکانات ثبت و پیگیری درخواست را خواهند داشت.
اگر فعالسازی به صورت صحیح صورت بگیرد کاربر باید فرم موفقیت آمیز بودن و «پایان ثبت نام» به شکل زیر را مشاهده نماید. بعد از این مرحله کاربر با انتخاب گزینه «ورود» در صفحه اصلی وارد سامانه میشود.
فعالسازی پس از فوت زمان فعالسازی یا ورود اطلاعات اشتباه
فعالسازی کاربران از بخش «ثبت نام» و با ورود اطلاعات کد ملی و انتخاب گزینه «بعدی» فرم امکانپذیر خواهد بود. برای امنیت حساب کاربری شهروندان امکان قفل کردن حساب کاربری پس از سه بار اشتباه بودن کد فعالسازی یا رمز عبور تعبیه شده است. پس از سه بار ورود اطلاعات اشتباه حساب کاربری تا سه ساعت قفل شده و امکان ثبت نام مجدد و فعالسازی وجود نخواهد داشت. شهروندان پس از سه ساعت دوباره برای فعالسازی حساب کاربری از بخش «ثبت نام» باید اقدام نمایند. برای این منظور و پس از وارد کردن کد ملی در بخش مربوطه و انتخاب گزینه «بعدی» کد فعالسازی جدید به کاربر ارسال خواهد شد.
ورود به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
شهروندان پس از ثبت نام در سامانه جزو کاربران سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند. برای ورود به سامانه از لینک «ورود» در صفحه اصلی استفاده میشود. شکل زیر، این ورود را نمایش میدهد.
فراموشی کلمه عبور
در صورتی که کاربر کلمه عبور به سامانه را فراموش کرده باشد، با استفاده از این قسمت امکان دریافت لینک تغییر کلمه عبور را خواهد داشت. برای این منظور باید پیوند «کلمه عبور را فراموش کرده اید» از صفحه «ورود» انتخاب شود. سپس نام کاربری (شماره ملی) و کد امنیتی باید وارد شوند تا لینک بازنشانی کلمه عبور به ایمیل کاربران ارسال شود. سپس کاربران میتوانند با استفاده از پیوند دریافتی نسبت به تغییر کلمه عبور خودشان اقدام نمایند.
تنظیمات حساب کاربری
کاربران امکان تنظیم مشخصات کاربری خود اعم از اطلاعات کاربری و اطلاعات شناسایی را از طریق بخش «تنظیمات حساب من» خواهد داشت. تنظیمات حساب من با انتخاب دکمه مربع از بالا سمت راست هدر سایت قابل انتخاب است. پس از انتخاب این گزینه منوی کشویی به شکل زیر باز می شود.
کاربر با انتخاب «تنظیمات حساب من» در زیر «حساب من» وارد بخش اطلاعات زیر خواهد شد. در بخش اطلاعات کاربر امکان تغییر تصویر کاربر، کلمه عبور، عنوان شغل و زبان وجود دارد.
باقی تنظیمات قابل تغییر توسط کاربر نیستند. همچنین بخش اطلاعات شناسایی شامل اطلاعات مفیدی است که کاربر امکان ثبت آن را خواهد داشت نظیر: آدرس و شماره تماس و ایمیل و سایت و ... . پس از اعمال تغییرات باید گزینه «دخیره» در انتهای فرم انتخاب شود.
ثبت درخواست کاربران
کاربر پس از ورود به حساب کاربری میتواند برای ثبت درخواست از منوی «درخواست ها» / «ثبت درخواست» اقدام نماید.
پس از این انتخاب، صفحه ثبت درخواست به شکل زیر به کاربر نمایش داده میشود. کاربر در این صفحه، اطلاعات درخواست را تکمیل کرده و در صورت تکمیل آن را «ثبت و ارسال» مینماید. کاربر با انتخاب سازمان مورد نظر درخواست را به آن سازمان ارسال مینماید.
کاربر با استفاده از این فرم، شرح درخواست، موضوع و عنوان درخواست، سازمان پاسخگوی درخواست و نحوه دریافت پاسخ را انتخاب مینماید. درخواست ارسال شده در منوی «درخواست ها» / «درخواست های ارسال شده» قابل نمایش است.
• عنوان درخواست به شکل متنی توسط درخواست کننده تکمیل می شود.
• موضوع درخواست باید از لیست مربوطه انتخاب شود.
• سازمان پاسخگو نیز از فهرست مربوطه با انتخاب گزینه «انتخاب» انتخاب می شود.
• کاربر حتما باید «نوع دریافت پاسخ» و بخش «قراردادها» را انتخاب نماید.
• در نهایت کاربر می تواند از ریبون بالا گزینه «ثبت و ارسال» را انتخاب نماید.
در صورتی که کاربر بخواهد درخواست را تکمیل نماید و بعدا آن را ارسال نماید، می تواند از گزینه «ذخیره موقت» استفاده نماید. در این صورت برای پیگیری درخواست ثبت شده باید از منوی «درخواست ها» / «درخواست های موقت» اقدام نماید.
پس از انتخاب گزینه ثبت و ارسال، کد رهگیری و تاریخ درخواست به کاربر نمایش داده میشود. درخواست به کارتابل سازمان انتخاب شده انتقال داده میشود. مسئول سازمان مربوطه درخواست جدید را در کارپوشه خویش مشاهده مینماید و در مهلت مقرر نسبت به پاسخگویی آن اقدام می نماید.
پیگیری درخواستهای ارسالی
وضعیت درخواستهای ارسالی در بخش «درخواستها» / «درخواستهای ارسال شده»، ستون وضعیت قابل مشاهده است. وضعیتهای ممکن برای درخواست بصورت زیر است:
دریافت پاسخ
پس از جوابگویی سازمان مربوطه، جواب در منوی «پوشه درخواست» قابل مشاهده است. در این بخش امکان مشاهده جواب ارسالی از سازمان با انتخاب جواب مربوطه و گزینه مشاهده وجود دارد. در صورت انتخاب شهروند، این پاسخ به وی ایمیل نیز خواهد شد.
پس از دو بار کلیک کردن روی پاسخ، اطلاعات پاسخ قابل مشاهده است. پس از باز شدن فرم شهروند میتواند اطلاعات درخواست خویش را در بخشهای دیگر مشاهده نماید. شهروند میتواند میزان رضایتمندی خود از پاسخ دریافتی را از بخش زیرین فرم انتخاب نماید. این امر به بهبود پاسخدهی سازمانها و کیفیت آن کمک خواهد نمود.
جستجوی پاسخ ها
کاربر با استفاده از این بخش امکان جستجوی پاسخهای دریافتی به درخواست و به شکایات را خواهد داشت. در صورت انتخاب «پاسخ به درخواست» و گزینه «جستجو» پاسخ به درخواستهای شهروند قابل نمایش خواهد بود. در صورتی که «پاسخ به شکایت» و گزینه «جستجو» انتخاب شود، پاسخ به شکایات شهروند قابل نمایش خواهد بود.
همچنین امکان جستجو بر اساس فرستنده، شماره پیگیری، موضوع درخواست و تاریخ دریافت وجود دارد که کاربر پس از تکمیل بخشهای مربوطه و انتخاب گزینه «جستجو» نتیجه را مشاهده خواهد نمود.
چاپ درخواست و پاسخ
شهروندان امکان چاپ درخواست و پاسخ خود را از بخش چاپ بالای فرم دارند که فایل PDF آن روی سامانه کاربران دانلود خواهد شد.
شکایت از سازمان به کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
کاربر پس از انتخاب گزینه «ثبت شکایت» از بخش پاسخ دریافتی، امکان ثبت عنوان شکایت و شرح شکایت و همچنین مدارک پیوست شده را دارد. کاربر پس از تکمیل فرم مربوطه امکان «ثبت و ارسال» آن را خواهد داشت. یک نسخه از شکایت به سازمان مربوطه هم ارسال خواهد شد.
این شکایت پس از ارسال در بخش «شکایات» / «شکایت های ارسال شده» قابل مشاهده خواهد بود. در صورت جوابگویی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات امکان مشاهده جواب در بخش «پوشه درخواست»/ «پاسخ به شکایت» وجود خواهد داشت.
در صورتی که کاربر بخواهد شکایت را تکمیل نماید و بعدا آن را ارسال نماید، می تواند از گزینه «ذخیره موقت» استفاده نماید. در این صورت برای پیگیری شکایت ثبت شده باید از منوی «شکایات» / «شکایت های موقت» اقدام نماید.
مشاهده پاسخ شکایات
شهروندان امکان مشاهده پاسخهای دریافتی از کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را خواهند داشت. برای این منظور باید از بخش پوشه درخواست، بخش «پاسخ به شکایت» را انتخاب کرده همچنین با تکمیل سایر بخشهای جستجو اعم از شماره پیگیری و انتخاب گزینه «جستجو» امکان مشاهده فهرست پاسخ به شکایات را خواهند داشت.
با انتخاب گزینه مورد نظر و دبل کلیک پرونده مورد نظر افتتاح و روال درخواست تا پاسخ به شکایت به کاربر نمایش داده خواهد شد.